Yosemite, living in a tent and hiking for hours, just love it!! (and I can´t really believe that I AM saying it!)

Ja, då var det söndag igen och jag jobbar. Jag tar hand om 4 ungar som ska ha sleepover inatt! Jag måste säga att det är rätt soft, än så länge (peppar peppar ta i trä). Det blev en dubbel omgång mac&cheese och clementiner och nu kollar dom på film. Elin är påväg, på sin cykel (?) och jag sitter och bloggar, livet är ganska skönt som au pair ändå! Det är iof söndag, men jag har varit off sen 5.45 i fredags och oj vilken händelserik och rolig helg jag haft.
Erika kom hit när jag slutat och vi packade in tält, sovsäckar och liggunderlag, packade lite matsäck och vatten och åkte in till San Francisco för att hämta upp Agnes och handla lite korv och gröt inför två nätter i tält, i kalla men helt otroligt vackra Yosemite!
Det är förövrigt en av USAs största nationalparker och Yosemite Falls är världens 5e största vattenfall och USAs största, sjukt coolt!
Fick dagen innan vi skulle åka höra av Sofies värdmamma att det är minusgrader där på natten och att det finns "lots of bears!!" haha, gött att höra sådär dagen innan. Själv trodde jag att det skulle bli en gå liten campingtur, lite längre söder ut i CALIFORNIEN, inga minusgrader direkt. Sen ligger ju Yosemite 2000 meter över havet också så...
Vi gav oss till slut iväg, klockan var nio, och vi hade 4 timmars körning framför oss. Det gick fint men tyvärr var det kolsvart när vi kom fram, så vi såg inte hur sjukt vacker och häftig natur som omgav oss, i vårt lilla tält. Patrick, en läkare från Florida, som för övrigt slagit rekord om hur många gånger man kan berätta vad man har för yrke på samma dag, stod med sin enorma truck och mötte oss nere i Curry Village. Han tog oss till "backpacker delen" i området och vi bar iväg alla våra grejer, vilket var extremt mycket, in i den svarta skogen, som antagligen kryllade av björnar och andra djur. Vi slog upp tältet och somnade vid 4-snåret och vaknade av "goooood moooorning ladies!!!" tre timmar senare. Då blir man glad..! Jävlar vad jag frös sen natten. Jag hade tre tröjor, två byxor, skidstrumpor + vanliga strumor, halsduk och jacka på mig i sovsäcken men icke, kallt som attan var det!
Patrick lagade en fenomenal frukost till oss, trötta och kalla, orutinerade tjejer, och den bestod av omelett med skinka och ost, bröd, vaniljyoghurt, bananer och kaffe! Fin start på dagen.
Sen var det dags för ett par timmars hiking. Vi tog oss en vända med bilarna, runt om i området för att se allt på håll. Självklart blir ju Patrick stoppad av polisen och vi fattade ingenting, haha, han hade vinglat till lite när han körde, för att han ville visa oss alla olika berg han klättrat i. Han fick gå för denna gången! :)
Agnes och Patrick åkte iväg och bergsklättrade, vilket jag mååååste göra nästa gång, och vi tog en lång hikingtur och såg Yosemite Falls och massa andra häftiga naturupplevelser. Jag kan inte fatta att jag säger det men det var något av det häftigaste jag sett i hela mitt liv!
Vi kom tillbaka till Curry Village efter 6 timmar och köpte ett 6-pack öl och satte oss och vilade lite i regnet som börjat ösa ner sista timmen i bergen.
Agnes, Patrick och deras sjukt sköna guide Danny kom tillbaka vid 7, 2 timmar senare. De hade suttit fast i en kö i två timmar. VI blev ganska oroliga innan vi fick tag i Agnes kan jag säga...
Vi bestämde oss för att inte spendera sista natten i ett blött, iskallt tält ute i leran, utan ist åka hem och sova hemma.
Patrick och guiden åkte med oss till en liten by på vägen hem, vi käkade och dansade hela kvällen på Californiens äldsta pub och det var nog en av dem roligaste kvällarna i hela mitt liv. Vi var helt galna. Måste erkänna att det enda jag drack var vatten också.. haha, dem hade live-band som spelade och svin god cobb-sallad! Alla var över 40 och dansade som stela pinnar med spackel som bara rann i deras ansikten.
Vi fortsatte hemåt vid 12-tiden på natten och jag körde två timmar till, blev dock så trött så att jag började se cyklister mitt på freewayen, som inte fanns, så jag slog till Agnes som låg och "nappade" och sa att hon mååååste köra sista biten hem, annars kör jag av vägen. Hon stannade och köpte en hela påse med kakor och choklad, käkade och körde oss lugnt hem.
Jag kom hem med tält och två enorma väskor vid 4 tiden. Däckade direkt och vaknade av att Julia kommer in med två brev från henne och Alex, när jag några timmar senare vaknade till och läste dom blev jag typ tårögd, så jäääävla söta, dom skrev hur mycket dom älskade mig och hur mycket dom saknade mig när jag var borta! Världens finaste ungar har jag! <3
Jaja, idag satt jag i flera timmar utanför Whole Foods och drack kaffe med Elin, sen åkte jag hem och började som sagt jobba 5.45. Nu sover barnen efter många om och men och jag och Elin äter cheese and crackers och myser!
God natt lovers! Och grattis älskade mamma på mors dag <3
God morgon!


tältet och bearboxen, där ALL mat skulle in, för att slippa björnbesök i tältet..!


riktigt fin frulle av Patrick på lördag morgon!

på väg på hiking!






en del av Yosemite Falls!




stannade av polisen, haha..

Erika var på topp som vanligt, denna gången med TVÅ "kryckor" den andra tappade hon ju i East River i NYC...














Kommentarer
Postat av: Hilde Bjerke

Hei:) Fant bloggen din nå, og jeg reiser til Lafayette 8 august for å være aupair. Har ikke lest så mye av bloggen enda, men synes det er veldig gøy å lese litt og se bilder fra Lafayette. Har jeg mye å glede meg til eller?

Hilsen Hilde fra Norge

2011-07-13 @ 23:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0